ELLE (februari 2012)
Ik heb gekozen om dit magazine om te zetten, omdat er nog enorm veel dingen zijn die beter kunnen op vlak van gebruiksvriendelijkheid en amusementswaarde. De magazine moet uitnodigen om een volgende editie te kopen, wat het nu totaal niet doet.
Dit is een meer uitgebreide analyse van de Elle:
COVER
- De cover bevat geen hyperlinken. Jammer dat hier geen gebruik van gemaakt wordt, want dit is een voordeel op analoge magazines. Als je in een geprint magazine een artikel wil terugvinden waarvan een teaser staat op de cover, moet je beginnen bladeren en zoeken. Hiervoor bestaat een zeer eenvoudige oplossing bij een digitale drager
- De cover is de cover van de analoge versie. De prijs en de barcode zijn bij de digitale versie overbodig
- Geen animatie op de cover. Een animatie op de cover wekt de interesse sterker op. Maar deze moet wel vlot opgestart worden en kort van duur zijn
INHOUDSTABEL
- Inhoudstabel als pagina:
• lettertype: te klein + font niet aangepast voor beeldscherm. De schreven zorgen ervoor dat de letters in elkaar overlopen en daardoor op beeldscherm slecht leesbaar zijn.
• Te lange zinnen. Beter gebruik maken van focuspunten. Niet enkel het tekstuele, maar het visuele ook verwerken in een inhoudstabel. Wanneer het duidelijke afbeeldingen zijn, weten de gebruikers sneller waar het over gaat
• minder gebruiksvriendelijk als pop-over
• De inhoudstabel wordt opgesplitst over 2 pagina’s, tussen de 2 pagina’s zijn nog enkele pagina’s met reclame, dit is echt not-done
- Inhoudstabel als pop-over:
• onmiddellijk oproepbaar, dus gebruiksvriendelijk
• maar indeling van deze tabel kan beter, elke punt wordt 2 maal vermeld?? Korte zinnen = goed, maar kon ook een afbeelding bij die visueel meteen duidelijkheid geeft over het artikel
• de knop ‘view article’ is minder gebruiksvriendelijk, het zou eenvoudig zijn moest je gewoon kunnen tappen op het artikel dat je wenst te lezen
• het visueel uitzicht van de inhoudstabel is leuk vormgegeven en overzichtelijk
• lettertype is zeer groot in vergelijking met de inhoudstabel als pagina
iOS
NAVIGATIEBALK
- Foto’s in de navigatiebalk zijn verschuifbaar binnen hun kader. Ik snap niet wat het voordeel is. Het zal hoogstwaarschijnlijk een technische fout zijn. (zie afb 1)
ALGEMEEN
- Het duurt een seconde voor de foto’s scherp zijn en dit is vooral vervelend, omdat de magazine een gewone pdf is en je er normaal gezien zeer vlot door moet kunnen bladeren, maar je ‘moet’ telkens even wachten tot de foto’s geladen zijn
- Er is een grid, al wordt daar zeker niet altijd rekening mee gehouden. Dit zal vooral komen, doordat bij een commercieel modemagazine de pagina’s vaak helemaal vol staan. Er wordt weinig gespeeld met witruimte. Men moet ervoor zorgen dat de afbeeldingen groot genoeg zijn, zodat er reclame gemaakt wordt voor het product, maar de tekst moet ook nog op de pagina passen. Dus is er weinig plaats voor witruimte. Het is moeilijk om het grid te bepalen, mijn volgende blogpost zal dan ook geheel handelen rond het grid
- Lettertype is vooral bij het horizontaal houden van de iPad te klein om te lezen. Dit komt doordat bij landscape 2 pagina’s uit het tijdschrift langs elkaar worden geplaatst en dus verkleind worden. Lettertype is niet aangepast aan het beeldscherm. Je kan wel inzoomen op de pagina door te pinchen of door een dubble tap te doen.
Er zijn zelfs enkele pagina’s die bij portret al slecht leesbaar zijn zoals de inhoudstabel en de pagina met de medewerkers van het magazine
- Afbeeldingen van dezelfde ontwerpers worden verspreid over meerder pagina’s, dit kan beter opgelost worden door gebruik te maken van image-sequences
- De magazine is opgebouwd volgens een page-by-page model. Een dual navigation model is veel interessant. Dit zorgt voor een beter overzicht. Het verlies van overzicht is een groot probleem voor vele gebruikers bij digitale magazines. Bij het verliezen van je weg ontstaat er een negatief gevoel
- Het is een enorm groot tijdschrift en al wat je kan doen is swipen van rechts naar links. Dit gaat zeer snel vervelen.
- De link op de pagina kan beter worden weggewerkt met een kleine button. Dit is inhoud die zelden wordt gebruikt en dus niet noodzakelijk om aanwezig te zijn op de pagina zelf
- Enkele pagina’s zijn te druk, waardoor je niet weet waar eerst kijken. Door te zorgen voor een rustige ‘kijktraject’ van de gebruiker, zorgen we eerst voor een focuspunt en vandaar kunnen een pad vertrekken die het oog kan volgen. Op sommige pagina's is het al redelijk goed gedaan
- Zeker voor een modemagazine is het interessant om te werken met gelaagdheid. De vele informatie die op 1 pagina kan (vooral digitaal) wel eens overdonderend zijn. Het zou voor de gebruiker om enkele elementen te kunnen oproepen m.b.v. buttons. Let wel op: teveel buttons is alles behalve gebruiksvriendelijk!
- Er wordt geen gebruik gemaakt van audio of video. Het toepassen van dat laatste is zeker een voordeel in de mode-industrie.
MENU
- Er is een searchbox, maar het is me niet geheel duidelijk waarbinnen deze zoekt, want bij elke woord dat ik intyp vindt hij geen resultaten.
- Je kan bookmarks toevoegen
- Inhoudstabel (zie inhoudstabel als pop-over)
- Extra’s: settings, feedback, subscription
- Library
- iOS-elementen
Conclusie: Ik had al vlug spijt dat ik dit magazine had aangekocht, want er was gewoon een pdf van de analoge versie. Er was dus geen meerwaarde. Het voelde zelfs meer alsof ik afgezet was, want voor die prijs kan ik de geprinte versie kopen en dan heb ik ten minsten iets fysiek in mijn handen. Wanneer statische tekst en foto’s zijn afgedrukt is dit een meerwaarde op het digitaal hebben van een document. Ik ben er zeker van dat de gedrukte versie veel meer succes heeft dan de digitale. Voor een analoog magazine is de vormgeving mooi verzorgd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten