dinsdag 1 november 2011

EIGEN ARTIKEL OVER IPAD MAGAZINES

De toekomst van journalistiek voor de iPad ziet er misschien rooskleurig uit, maar is ver van perfect, misschien zelfs niet aanvaardbaar in deze vorm. Ik heb geen interesse in een iPad magazine die mij dezelfde beleving geeft als een geprinte versie en ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben. Er is op dit moment al een breed gamma aan digitale magazines, maar zijn de meeste lezers klaar om het uitscheuren van artikels achter zich te laten en te kiezen voor digitale magazines?

Veel lezers klagen over de tijd die nodig is om een digitale magazine te downloaden. Ik vond hierover een leuk stukje tekst van Nick Bilton:

This morning I decide to try a little experiment: I opened up my iPad, clicked on the little Wired icon and purchased the magazine’s latest digital issue. After I agreed to fork over $4, it began downloading. For the next phase of the experiment, I grabbed my car keys, left my apartment and drove about 12 blocks to a local magazine store in Brooklyn, where I also purchased the latest issue of Wired magazine, this time in print.

I didn’t run any red lights, or speed, or park illegally during my shopping expedition. Yet when I returned home with the glossy paper product in hand, the digital iPad version still hadn’t finished downloading to my iPad. Anybody who reads Wired would call this an Epic Fail.

Digitale magazines zijn op dit moment te zwaar (of het netwerk te traag) waardoor ze één van hun hoofddoelen te niet doen, namelijk instant toegang tot informatie. Ik wil bij dit stukje tekst wel aanhalen dat wanneer je een magazine download je andere dingen kan doen en dit gaat niet wanneer je aan het rijden bent (of toch in zeer beperkte maten). Het kan waarschijnlijk beter, maar ik vind dit zeker niet het grootste struikelpunt. The Sunday Times hebben daar echter oplossing voor gevonden. Zij hebben ervoor gezorgd dat je al kan beginnen te lezen tijdens het downloaden nog bezig is.

Ook de hoge kostprijzen van de digitale magazines wordt als een probleem beschouwd. Maar in dat gebied is er nog hoop. Ik las namelijk dat ‘Kindle books’ meer worden verkocht dan paperback boeken op amazon.com. Deze kindle lezers bewijzen dat draagbare toestellen toch geschikt zijn om op te lezen.

Veel magazine-uitgevers zien als oorzaak van de hoge prijs de nood voor meer ontwerpers aan te nemen per uitgave. Eén pagina moet 2 keer ontworpen worden (horizontaal en verticaal). Bijgevolg moet de lezer ook beide versies downloaden.

Tot nu toe (al meer in de laatste maanden) had de focus van de iPad vooral gelegen op de mannelijke, ‘high profile consumers’ (ik denk dat dit terugslaat op de personen die de iPad kopen). Ik denk dat voor dit publiek de iPad en digitale magazines zeer interessant kunnen zijn. Ze kunnen op deze manier veel besparen door print- en verzendkosten terwijl ze gebruik maken van de voordelen van de iPad (hoge kwaliteit en grafische reproductie). Ik ben benieuwd om te zien wat andere soorten magazines gaan doen met de digitale versie en dan denk ik vooral aan modemagazines (door hun grote succes online). Voorlopig zijn er al een aantal uit (bv Elle magazine, Marie Claire,…), maar er wordt weinig gebruik gemaakt van de digitale mogelijkheden.

Voorlopig vind ik niet veel digitale magazines die mij echt kunnen bekoren. Enkele uitzonderingen zijn Times en Project. (Het was wel verrassend om te zien hoe snel de magazine - van Richard Branson en de rest van Seven Squared - van een betalend magazine naar een freebie ging.) Maar deze vernieuwingen moeten de regel zijn, niet de uitzondering!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten