Een digitale, interactieve magazine is niet gelijk aan de duizende digitale replica’s van print publicaties die ontstaan zijn door het omzetten van content van een print magazine naar een ‘digitale page-turning’ document
Digitale, interactieve magazine = de volgende generatie van digitale magazines of “interactive” digitale magazines. Die vanaf het begin bedoeld zijn om digitaal te dienen
ze zijn ontworpen om te leven en om te concurreren in de interactive mediawereld (dit wil niet zeggen dat er geen analoge versie van hetzelfde magazine bestaat)
Interactive mediawereld: internet, mobile telefoons, privé netwerken en andere persoonlijke schermen
Een digitale magazine is niet gelijk aan een gedigitaliseerde print magazine:
1. Interactieve magazines zijn ontworpen om te concurreren voor de aandacht van online lezers niet voor print-lezer
- pagina’s zijn gemaakt om ze goed te kunnen lezen op een beeldscherm (grotere font, en vaak minder tekst per pagina)
- digitale extra’s: flash animatie, video,…
2. Interactieve magazines zijn ontworpen voor een gemakkelijkere interactie tussen lezers en de magazine, niet slechts éénrichtingsverkeer in het overbrengen van content
bv lezers kunnen contact opnemen met de schrijvers door klikbaar e-mailadres onderaan een artikel (cfr Sporting News Today)
bv een vraag in de digitale magazine die lezers kunnen beantwoorden. De resultaten zullen verschijnen in de volgende editie (cfr Ophthalmology Times Digest Europe)
bv Nieuwjaarsresoluties opsturen (cfr VIVmag)
Interactiviteit (engaging costumer experience) kan bereikt worden door:
-afspelen van content in de vorm van digitale extra’s, zoals video, slide shows, flash animatie,…
-registreren voor online evenementen
-registreren voor lidmaatschap bij een interesse groep
-bijkomende content downloaden
-verwijzingen naar social media
-schrijven op een blog/forum
-reageren op artikels
lezers die ‘getrained’ worden om te klikken op video’s die deel uitmaken van de magazine zullen gemakkelijker klikken op embedded videos in reclame
volgens Marcus Gromm, marketing director voor Nxtbook Media
http://be.zinio.com/reader.jsp?issue=416120158&o=ext&RF=VIVADSTUDY
2010: toekomst van de printmedia wordt in vraag gesteld
> de ipad kon gezien worden als de reddende engel van (print) magazines
tablets geven de kans om print te plaatsen in een nieuw tijdperk
fotografen kunnen vertrekken vanaf de basis van elementen die zeer goed werken bij print, want uiteindelijk maken zij geen bewegende beelden zoals gebeurd bij video’s, maar beelden die bewegen
Het meten van de meeste frequente gebruikers is belangrijk, omdat zij vaak de toekomst van dat medium bepalen. Indien de bterokkingheid van deze meest frequente gebruikers groeit of daalt, dan zal dit samengaan met de aanwezigheid van dat medium.
Jongeren lezen minder printmagazines dan ouderen, maar dat wil niet zeggen dat ze geen interesse hebben in lezen. Jongeren tot 30 jaar lezen meer e-books. We kunnen dus aannemen dat jongeren verkiezen informatie en entertainment te zoeken op digitale media. We zien wel een daling in het lezen van printmagazines, maar niet in het lezen in het algemeen. En het zijn net deze jongeren die digitaal hun content zoeken die meer verwachten van de lezerservaring dan statische tekst en foto’s. Ik geloof dat magazines jongere lezers kunnen terugwinnen en de toekomst van de magazine verzekeren, maar dan moeten de ontwerpers wel de digitale mogelijkheden optimaal benutten.
Deze ondervindingen komen voort uit tekst en cijfermateriaal van dit artikel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten