zaterdag 15 oktober 2011

Motion Graphics

Om te beginnen met mijn onderzoek is het belangrijk om te weten waarin ik mijzelf op vlak van nieuwe media het meest interesseer. Het lijkt me dat ik op dit moment mezelf bezig wil houden met motion graphics (zowel 2D als 3D). Vooral de relatief nieuwe mograph-tools trekken mijn aandacht. Ook denk ik dat er nog heel wat toekomst is voor deze animaties. Bijgevolg vind ik het dus zeker de moeite om mij hier verder in te verdiepen om mee te evolueren met de snel groeiende digitale media en software.

Voor mij is een motion graphics animator iemand die meerdere talenten heeft. Hij moet niet alleen de kunst van het grafisch ontwerp beheersen, maar hij is ook een animator, een filmmaker en soms zelfs een programmeur. Ik ben er volledig van overtuigd dat het niet de kennis is van de allernieuwste software dat een motion graphic animator goed maakt in zijn vak, maar de kunst van het visueel, creatief en conceptueel ontwerpen. Programma’s zijn gewoon programma’s, het is wat je ermee maakt dat telt!

Bij het nadenken over de toekomst van Motion Graphics zie ik heel wat fascinerende mogelijkheden. Hoe geweldig zou het niet zijn als je de doos Kellogg's uit de kast neemt en de motion graphics op de doos wensen je een goede morgen. Of wanneer je rondloopt door het bos en de weg bent kwijtgeraakt er pijlen verschijnen die je de weg wijzen. Stel je eens voor dat wanneer je over straat loopt je aandacht getrokken wordt door bewegende animatie die je proberen binnen te lokken in een winkel door promoties en leuke animaties te tonen of die je achtervolgen met reclameboodschappen. OK dat laatste zal ik na een tijdje waarschijnlijk vervelend vinden :) , maar het idee dat het zou kunnen is toch al subliem.


Ik zie vooral toekomst voor de motion graphics bij het projecteren van digitale data en in interactieve media. Mooie reeds bestaande voorbeelden zie je bij ‘Architectural project mapping’, waarbij motion graphics geprojecteerd worden op gebouwen en zo illusionele beelden creëren. Kijk maar eens naar dit!
Dit is een voorbeeld van architectural project mapping met een zeer leuke opbouw. Er zijn in een paar jaar al een aantal van de projecten uitgevoerd. In het begin werd dit puur voor entertainment gemaakt, maar nu zijn er heel wat bedrijven die er de potentie van een publiciteitsstunt in zien. Het wordt bijvoorbeeld een reclamestunt (film ‘The Tourist’ 2010) of als een vernieuwende manier om een modeshow te presenteren (Ralph Lauren 2010).

Maar nu even terug naar motion graphics in het algemeen en waarom ik denk dat ze niet zullen verdwijnen in de toekomst. Motion graphics zien we tegenwoordig overal: op tv, op het internet, op een DVD, tijdens een theatervoorstelling, als visuals in een club, bij het spelen van games,… Er zijn dus zoveel verschillende platformen die motion graphics ondersteunen dat het verminderd gebruik van één bepaalde media niet de ondergang van de motion graphics zal betekenen. Het grote aantal aan platformen, kanalen en media speelt zelfs in hun voordeel. Want hoe meer er zijn, hoe meer de mensen meer gefragmenteerd worden en hun aandacht gaan verdelen over meerdere media. Zo ontstaat er meer concurrentie en gaat de financiële en productieve druk van de aanleverende bedrijven omhoog. Janine Macdonnald vertelt hierover in een artikel1. Ze schrijft ook over de ‘cost cuttings’ van de televisiemaatschappijen, waardoor er limieten zijn voor het maken van vooruitstrevende motion graphics. Het lijkt me niet dat dit volledig tegendraads staat op haar besluiten over de grote hoeveelheden van verschillende media, maar we kunnen er wel uit afleiden dat motion graphics op commercieel vlak niet zo vooruitstrevend zijn als vele hopen. Nietemin kan niemand door de grote concurentie achterblijven. Daar heeft men alvast een goede oplossing voor gevonden, namelijk: templates. Ze vergemakkelijken voor vele het werk en zijn tijds- en geldbesparend. Ik ervaarde persoonlijk het grote gebruik ervan bij mijn stage op de vrt en durf bijgevolg zeker te zeggen dat templates in de nabije toekomst zeker nog gebruikt zullen worden. Jeanine Macdonnald geeft in haar artikel ook een verwijzing naar een onderzoek door IBM over ‘The end of television as we know it’2. Ik raad dit document -met interessante weetjes en concrete cijfers- ook aan om zeker eens te lezen!

Over de toekomst van motion graphics kan ik nog heel wat schrijven, maar dit zal ik houden voor een volgende blogpost.

1. Macdonnald J. (2011, 19 mei) ‘Creating Motion Graphics With After Effects - Meeting the Modern Consumer.’ http://ezinearticles.com/?Creating-Motion-Graphics-With-After-Effects---Meeting-the-Modern-Consumer&id=6281233 (geraadpleegd op 15-10-2011)
2. IBM (2006) ‘The end of television as we know it – a future industry perspective.’ U.S.A.: IBM corporation. http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:mRnYpvMIxLMJ:www-935.ibm.com/services/us/imc/pdf/ge510-6248-end-of-tv-full.pdf+IBM+business+consulting+services+on+the+state+of+the+media+industry,&hl=nl&gl=be&pid=bl&srcid=ADGEESiZu4x2et3qR1ZbWzrXQj12GRkRHLiHTan0hEbEHORR7uNVGglK2XlBeYFpE4PznFaXcqN_FS2cOCtHCY3Ks6joC2bxTc2F_WWyhBDplwnfD4VVYgRMO0bbcYybNtnkUmv4lA6q&sig=AHIEtbTuB1RLi_qovBhpTOJr7ZQgqr6pDg (geraadpleegd op 15-10-2011)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten