zondag 18 december 2011

Educatie magazine


Met de opkomst van de iPad in het onderwijs zat het er aan te komen, zeker in de Verenigde Staten. Binnenkort is Edudemic iPad Magazine verkrijgbaar, het eerste magazine voor de Apple tablet over educatie technologie.

iPad 3

De iPad 3 komt uit in het eerste kwartaal van 2012

zaterdag 17 december 2011

Paus steekt kerstboom aan met tablet



De paus moest dit jaar niet eens uit de deur komen om de grootste kerstboom van de wereld aan te steken. Hij maakte dit jaar gebruik van een tablet !

Als zelf de paus gebruik maakt van de tablet is mijn keuze voor de iPad te nemen als drager toch zeker de juiste beslissing :)

Artikels

Enkele tips voor het maken van een iPad magazine
en nog een boeiend artikel over iPad magazines

Enkele interessante quotes uit dat artikel:
“Print is about precision and prediction, but terms you should embrace for interactive design are: ‘responsive’, ‘adaptive’, ‘fluid’ and ‘flexible’, Matt says. Resizing a browser window or tilting a tablet to a different orientation require websites and apps to adjust, for example.

Digital publishing specialist Alistair Dabbs says another area where print designers have trouble is in letting go of the idea of a well-defined page extent. “iPad mags don’t have a page count divisible by four,” he says. “If you’ve more pictures, text and video, add more pages. All you need worry about is the total download size”.

Similarly, avoid thinking about fixed dimensions. Websites and apps needn’t be restricted to a certain space when users can simply scroll to access more content.

“Print designers tend to throw lots of stuff on a page until it looks right,” says Alistair. “But a digital page with layered interactivity and slideshows can inherit [a large] volume of data from all those Illustrator, Photoshop and InDesign files you use.

“A smart designer needs to know the tricks for keeping digital pages lightweight and optimised.”

Ik las ook nog een artikel van Justin Williams, nl: 'More thoughts on magazines and publishing on the iPad.'. Ik had al een artikel van hem besproken op mijn blog voor mijn masterproject. Ik lees graag artikels van hem omdat hij volgens mij door het schrijven een deel van zijn frustraties over de nieuwe media van zich af wil zetten en zijn artikels zijn meestal to the point. Dat apprecieer ik wel. Quotes uit dit artikel:

'The iPad is a unique opportunity that doesn’t come along often. It offers the chance to evaluate, experiment and, most importantly, disrupt a variety of markets — publishing included.'

'There are a few key attributes that any iPad reading experience needs to offer its users and subscribers. Just offering the content in a swipeable interface is not enough.'

Digital Magazine Award 2011

De iPad magazine van T3 won de digitale magazine award voor 2011 (artikel)
Jammer genoeg vind ik weinig informatie over de redenen waarom T3 gekozen werd en ook filmpjes van digitale edities van T3, zoals deze. Als iemand mij kan helpen om aan meer informatie te geraken hoor ik het graag!

maandag 5 december 2011

Bevindingen in artikels waar ik het niet mee eens ben

Ik las vandaag een artikel van Lucia Moses op Adweek met als titel: 'Magazines Pull Back on Tablet Bells and Whistles Why it's back to basics for some publishers' Ik heb enkele problemen met het artikel. Ten eerste is het verband tussen de titel en de inhoud van het artikel niet helemaal relevant. Er worden wel quotes vermeld waar mensen beweren dat interactieve elementen secundair zijn, maar waar wordt er gezegd dat ze dit achterwegen willen laten? Er wordt ook vermeld dat deze elementen verwarrend kunnen zijn en voor afleiding zorgen als ze slecht worden uitgevoerd? Maar wat met degenen die wel goed zijn uitgewerkt? Ik vind de quotes wat uit hun context genomen en dat hun stelling niet helemaal goed onderbouwd is.

Ik kwam wat later ook artikels tegen die verwijzen naar dit artikel en ik denk dat men daar mee moet opletten. Zoals bv dit artikel, waarin de schrijver enkele zinnen gaat kopiëren uit het artikel van Adweek die zo goed als niet onderbouwd zijn en door de schrijver als waarheid wordt aangenomen.


De inhoud van het artikel van Adam Clark Estes:


The Enriched PDF Approach

Generatie1
Doel: gemakkelijk maken voor uitgevers om hun inhoud te publiceren op elk schermplatform en –grootte
Recreëren van de printervaring
Bv Zinio

Generatie2
Later een meer aangepaste ervaring voor die publicatie
Bv Esquire
Peter Kafka at AllThingsD, "Esquire on the iPad looks like the print magazine, with some multimedia bells and whistles."

Zinio, Esquire, Wired, Vanity fair, GQ


The Social Approach

-Sinds de opkomst van sociale media is iedereen een ‘content producer’
-Ipad gemaakt voor persoonlijke ervaring
Flipboard: Geïndividualiseerde edities gebasseerd op je facebookvrienden, mensen die je volgt op Twitter en meer recent ook Tumblr


The Back-to-Basics Approach

Focus op snelheid en readability
Bv The Newy York Times, The Economist

De indeling in de gekozen categoriën vind ik wat vreemd. Bij de eerste en de laatste categorie gaat het vooral over de interface design terwijl het bij de tweede categorie vooral gaat over de inhoud (tegenstrijdig met de titel). Ik ga nu zoeken naar meer artikels waar ze het hebben over the back-to-basics approach, want ik wil weten of dit echt een fenomeen is dat zich nu afspeelt.